Blower of Supercharger
Er gaat heel wat methanol door tijdens een run, niet alleen omdat methanol meer pk's oplevert dan benzine, maar zoals al geschreven, de methanol koelt ook de motor. En om zoveel methanol te verbranden is er ook veel lucht nodig.Grote hoeveelheden lucht, meer nog dan de methanol. Om zulke grote hoeveelheden lucht in de motor te krijgen gebruiken wij blowers of superchargers.
Een blower is eigenlijk niet meer dan een apparaat wat de lucht om ons heen aanzuigt en kleiner maakt, en dit in de motor blaast. Door lucht kleiner te maken, past er meer in de motor. Wanneer er dus meer lucht in de motor kan, kan er ook meer methanol in!
Wij maken gebruik van rootsblowers, schroefcompressors van SSI. Daarin zitten twee beweegbare schroeven. De roze schroef wordt aangedreven door de krukas doormiddel van een riem, de blowerbelt.
Nadeel is dat het aandrijven van een supercharger vermogen kost, maar je krijgt er zoveel pk's voor terug dat het vermogen drastisch toeneemt. Wanneer de roze schroef draait gaat de blauwe ook meedraaien. Ze roteren van elkander af wat ervoor zorgt dat de lucht langs de wanden van het huis de motor in gaat. Meer lucht, betekent meer methanol, dus meer vermogen! Bovenop de supercharger plaatsen wij de scoop, de luchtinlaat, daaronder een speciaal luchtinlaat, manifold die er voor zorgt dat de lucht zo recht mogelijk zonder bochten of lange buizen de motor bereikt.
SSI blower rotor tuning.
SSI blower Dyno
Hoe werkt een supercharger?
Terug naar techniek.